اخبار آران و بیدگل

بحران آب در آران و بیدگل؛ دغدغه‌ای که زنگ خطر را به صدا درآورده است

💧به گزارش خبرگزاری تسنیم از آران و بیدگل، کمبود آب در منطقه آران و بیدگل به یک بحران تبدیل شده است به نحوی که با کمبود نزولات آسمانی در سال جاری شاهو قطعی مکرر برق در اقصی نقاط کشور و حتی منطقه آران و بیدگل به صورت برنامه ریزی شده و از پیش اعلام شده هستیم.
این شرایط صرفه جویی در مصرف آب از اهمیت بیشتری برخوردار است و لازم است تا اقدامات لازم در زمینه حفظ منابع آبی و مدیریت مصرف توسط مسئولان و شهروندان صورت پذیرد تا در آینده دچار مشکل نشویم
اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل در این زمینه اظهار داشت: از ابتدای سال ‌زراعی جاری تاکنون ۶۴.۷ میلیمتر بارندگی در شهرستان آران و بیدگل ثبت شده است که نسبت به بارندگی‌های مدت مشابه سال گذشته که ۱۹۳.۵ میلیمتر بوده، ۷۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.
وی میزان بارندگی عادی یا نرمال بلندمدت شهرستان آران و بیدگل را ۱۲۸ میلیمتر عنوان کرد و افزود: با توجه به بارندگی‌های سال‌جاری، ۵۰ درصد کاهش بارندگی‌های بلندمدت در این شهرستان ثبت شده است.
فرماندار شهرستان آران و بیدگل میزان برداشت از  منابع آب زیرزمینی ان شهرستان در بخش کشاورزی را ۵۱ میلیون مترمکعب در سال ذکر کرد و افزود: شهرستان آران و بیدگل با محدودیت منابع آبی روبه‌روست و به همین علت در بخش‌های مختلف و به ویژه کشاورزی تغییرالگوی کشت مناسب ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی میزان برداشت سالیانه آب از منابع آب زیرزمینی شهرستان آران و بیدگل در بخش صنعت و خدمات را سه میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب ذکر کرد و افزود: این میزان آب برداشتی شامل یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب در بخش صنعت، ۹۰۰ هزار مترمکعب در بخش فضای سبز و یک میلیون و  ۳۰۰هزار مترمکعب در بخش گردشگری و نیروگاه‌ها است.
بایبوردی همچنین میزان برداشت سالیانه آب از منابع آب زیرزمینی شهرستان آران و بیدگل در بخش شرب را ۱۱ میلیون مترمکعب عنوان و تاکید کرد: خطر کم‌آبی و خشکسالی جای‌جای کشورمان و به‌ویژه شهرستان آران و بیدگل را تهدید می‌کند و موثرترین راه، مدیریت دانش‌بنیان مصرف و صرفه جویی آب توسط همه مردم و مسئولان است.
وی در ادامه با تاکید بر جلوگیری از هدررفت آب گفت: کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری که سبب افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی شده است، سایه سنگین خشکسالی و زنگ خطر آن را به صدا درآورده است که مدیریت دانش‌بنیان مصرف آب به‌ویژه در دو بخش شرب و کشاورزی را می طلبد

جدیدترین اخبار آران و بیدگل را با ما دنبال کنید.

اخبار ویژه شهرستان آران و بیدگل را در سایت خبرگزاری نسل فردای آران و بیدگل دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا