اخبار اجتماعیاخبار فرهنگی

تنظیف و غبارروبی ۱۲۰ مسجد آران و بیدگل

به گزارش نسل فردا، حجت الاسلام «سمیع الله مردان» در حاشیه مراسم غبارروبی مسجد تاریخی امام حسین (ع) بازار آران و بیدگل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: همزمان با دهه تکریم مساجد، ۱۲۰ مسجد این شهرستان تنظیف، غبارروبی و عطرافشانی شد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان آران و بیدگل گفت: سنت غبار روبی مساجد ریشه در قرآن کریم دارد، چنان که در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره به وضوح بر این نکته اشاره شده است و با توجه به اهمیت اسلام بر پاکیزگی ظاهری و باطنی، تاکید بسیاری در این زمینه وجود دارد.

مردان با بیان اینکه رمضان، اوج حضور مردم در سنگر مقدس مسجد است، گفت: غبارروبی مساجد یک فرهنگ خودجوش است که همه ساله در آستانه ماه ضیافت الهی با همکاری روحانیون، نمازگزاران و هیئت امنای مساجد برگزار می شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل، سنت غبارروبی مساجد را یکی از سنت‌های شایسته تکریم در فرهنگ دینی و اخلاقی دانست و افزود: از نگاه حضرات معصومین(ع) مسجد نورانی‌ترین پایگاه بندگان صالح خداست، لذا به پاکیزگی، نظافت و غبارروبی از هر مکانی شایسته‌تر است.

حجت الاسلام مردان افزود:  ۱۴۶ مسجد در شهرستان آران و بیدگل فعال است که از این تعداد، ۸۵ مسجد در شهر آران و بیدگل، ۳۰ مسجد در بخش کویرات و ۳۱ مسجد در شهرها و روستاهای بخش مرکزی است.

رئیس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی آران و بیدگل با اشاره به اینکه در آیه ۱۸ سوره مبارکه توبه، آبادانی مساجد از مصادیق اهل ایمان ذکر شده است، خاطرنشان کرد: آبادانی مسجد تنها به معنای ساختن و تعمیر بنای آن نیست، بلکه حضور در مسجد و پر رونق نگاه داشتن آن و سعی در پاکیزگی و نظافت آن به‌ عنوان خانه خدا و مکانی برای راز و نیاز بنده از مصادیق روشن آباد کردن مسجد است.

به گفته مردان، نظافت و شست‌وشوی مساجد، آذین‌بندی، ‌فضاسازی و آراسته‌سازی محیط داخلی و بیرونی مساجد، اهدای قرآن و نصب ادعیه رمضان از جمله فعالیت‌های آیین غبارروبی در دهه تکریم مساجد است.

یادآور می شود؛ ٢٠ تا ٢٩ شعبان هر سال به نام دهه تکریم و غبارروبی مساجد نامگذاری شده است.

اخبار ویژه شهرستان آران و بیدگل را در سایت خبرگزاری نسل فردای آران و بیدگل دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا