اخبار آران و بیدگل

یادی از شاعر پرآوازه قرن معاصر نظام وفا آرانی

✔به بهانه سالگرد وفات نظام وفا

استاد نظام وفا شاعر برجسته‌ی معاصر است که نیمایوشیج پدر شعر نو ایران، مجموعه‌ی افسانه خود را به وی تقدیم کرده است

استاد نظام وفا در سال ۱۲۶۷ خورشیدی در شهرستان آران و بیدگل به دنیا آمد. پدرش میرزامحمود، امام جمعه‌ کاشان، مردی جهان‌دیده و صاحب تالیفات مختلف و مادرش منور زن هنرمندی بود که علاوه بر خطاطی شعر می‌سرود و حیا تخلص می‌کرد

نظام وفا از شش سالگی به مکتب رفت و چندی در حوزه علمیه قم به تحصیل علوم دینی و همچنین علم طب مشغول شد. بعد از آن دو سال در نجف به تکمیل معلومات خود پرداخت و پس از بازگشت به ایران زبان فرانسه را در مدرسه آلیانس تهران فرا گرفت.

این شاعر پرآوازه معاصر، زمانی که مجلس شورای ملی به دستور محمدعلی شاه به توپ بسته شد، در مدرسه سپهسالار همراه مجاهدین مشغول دفاع بود و به همین دلیل مدتی نیز به دست ماموران حکومتی دستگیر و زندانی شد.

فضای استبدادی حاکم بر دوران حیات وفا، چندان با روحیات شاعرانه این شاعر شریف خطه کویر سازگار نبود و وی پس از آزادی از زندان دست از فعالیت‌های سیاسی کشید و به کار تدریس در مدرسه سن لویی مشغول شد و همیشه شاگردانش را فرزند خطاب می‌کرد. نیما برای فراگرفتن زبان فرانسه به مدرسه سن لویی رفت اما در درس چندان موفق نبود

استاد نظام وفا با تشویق‌های خود توانست از علی اسفندیاری نوجوان، پرتحرک و بی‌توجه به کتاب و درس، شاعری یگانه تربیت کند گه با پایه‌گذاری شعر نو فارسی، فصلی جدید را در تاریخ ادبیات کشور بگشاید.

نظام وفا در حاشیه‌ی شعر نیما اینگونه نوشت:

“روح ادبی شما قابل تعالی و تکامل است. من مدرسه را به داشتن چون شما فرزندی تبریک می گویم”

نیما نیز به پاس تشویق‌های استاد نظام وفا، شعر مانای افسانه خود را به پیشگاه ایشان تقدیم کرد و در دیباچه این کتاب نوشت:

” به پیشگاه استاد نظام وفا تقدیم می‌کنم. هرچند که می‌دانم این منظومه هدیه‌ی ناچیزی‌ست، اما او اهالی کوهستان را به سادگی و صداقتشان خواهد بخشید.”

از نظام وفا تاکنون آثار متعددی همچون:

یادگار سفراروپا شامل دیدنی‌ها و نامه‌های دوستانه، مثنوی حبیب ورباب شامل نظم و نثر و نمایشنامه‌های ستاره و فروغ، فرزانه و فروز، بهرام و ناهید و منظومه‌های پیروزی دل و گذشته‌ها به چاپ رسیده است.

وی درشعر نظام تخلص می کرد و کلیات اشعارش نزدیک به پانزده هزار بیت است.

طومار ۷۸ سال حیات پرنشیب و فراز و زندگی آزادانه و صادقانه استاد نظام وفا در روز پنجشنبه اول بهمن ۱۳۴۳ شمسی بر اثر سکته‌ مغزی در بیمارستان پاستور تهران بسته و پیکرش را در بقعه عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.

 

اخبار ویژه شهرستان آران و بیدگل را در سایت خبرگزاری نسل فردای آران و بیدگل دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا