اخبار آموزش و پرورشاخبار اجتماعیاخبار فرهنگیورزشیگفت و گو

معدن دار: اگر در این سه سال، پشت میز می نشستیم، یک پروژه عمرانی شهرستان نیز تکمیل نمی شد

نظریه پردازان توسعه پایدار معتفدند که آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی ترین نهاد در جامعه شرط اصلی و تردیدناپذیر توسعه همه جانبه هر منطقه و کشور است. زنده یاد دکتر حسین عظیمی آرانی به عنوان پدر علم توسه نوین ایران در کتاب مدارهای توسعه نایافتگی ایران می نویسد: «اگر به واقع دنبال توسعه اقتصادی جامعه هستیم، یکی از جاهایی که باید قویاً و وسیعاً مورد توجه باشد مدارس ابتدایی و راهنمایی است. در اینجاهاست که باید پول خرج کرد، منابع تخصیص داد، نیروی انسانی دلسوز را در مدارس به کار گمارد، به زندگی و به تعلیم و تربیت معلمان رسیدگی کرد و مدارس را به محل‌هایی تبدیل کرد که کودکان با ذوق و شوق به آنجا سرازیر می‌شوند … پس یکی از استراتژی‌های ویژه برای توسعه اقتصادی این است که به سراغ مدارس برویم … حتی اگر لازم باشد برای مدتی از پروژه‌های بزرگ چشم بپوشیم …»
اهمیت این موضوع سبب شد، در پرونده ای ویژه در گفت و گو با محمد معدندار، مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل به بررسی وضعیت این نهاد در شهرستان آران و بیدگل بپردازیم و ضمن توجه به کمبودها و مشکلات گذشته و اکنون، پیشرفت های چشمگیری که طی چند سال گذشته در این نهاد به دست آمده است را بررسی کنیم. این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل به آمار موفقیت آمیز تکمیل و بهره برداری از پروژه های عمرانی این نهاد در شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: از سال ۹۳ ، ۲۲ پروژه عمرانی در آموزش و پرورش آران و بیدگل با اعتباری حدود ۳۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است. محمد معدندار با بیان اینکه آموزش و پرورش آران و بیدگل در سه سال گذشته روند رو به رشدی را داشته است، تصریح کرد: مدرسه ۱۲ کلاسه خیرساز امام رضا (ع)، با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال جاری به اتمام رسیده و از مهرماه دانش آموزان مدرسه شهید حسن خدمتی در این مدرسه ادامه تحصیل می دهند. همچنین در سال جاری سالن‌نمازخانه آیت الله کاشانی با تخصیص اعتبار از سوی شهرداری، سالن ورزش پینگ پنگ تماما خیرساز تبارک و مدرسه زنده یاد عظیمی در شهرستان آران و بیدگل به بهره برداری رسیده است.
بهره برداری از سه پروژه آموزشی با حضور وزیر آموزش و پرورش
وی با بیان اینکه در سال جاری سه پروژه آموزشی و ورزشی با اعتباری بالغ بر ۵۹ میلیارد ریال با حضور وزیر آموزش و پرورش در شهرستان آران و بیدگل به بهره برداری رسید، تصریح کرد: سالن ورزشی «اسماعیلیان» یکی از پروژه های افتتاح شده است که با ۲۵ میلیارد ریال اعتبار به همت خیّر مدرسه ساز حسن اسماعیلیان احداث شده است. این پروژه در متراژ سه هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای ورزشی احداث شده و ۵۰ درصد اعتبار آن با هزینه خیّر و ۵۰ درصد دولتی تأمین شده است. سالن ورزشی اسماعیلیان به عنوان بزرگترین پروژه ورزشی آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل است و تمام شرایط استانداردهای لازم ملی و بین المللی را برای برگزاری مسابقات ورزشی داراست. با افتتاح این پروژه، سرانه ورزشی آموزش و پرورش آران و بیدگل به ۷۸ سانتی متر می رسد که این رقم چهار برابر سرانه ورزشی کشور است.


مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل اضافه کرد: پروژه دیگری که در سفر یک روزه دکتر سید محمد بطحایی به شهرستان آران و بیدگل افتتاح شد، آموزشگاه «حسن حبیبی» در سفیدشهر است. این آموزشگاه در دو طبقه احداث شده و ۵۰ درصد اعتبار این پروژه با هزینه خیّر و ۵۰ درصد دولتی تأمین شده است.
محمد معدندار گفت: همچنین وزیر آموزش و پرورش با حضور در سفیدشهر، آموزشگاه «بهاران ۱» را افتتاح کرد. این آموزشگاه یکی از مدارس خاص و ویژه از لحاظ امکانات، تجهیزات و معماری است. آموزشگاه بهاران ۱ تنها آموزشگاه منطقه است که اتاق بهداشت و یونیت دندانپزشکی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به دانش آموزان در آن تعبیه شده است. این آموزشگاه همچنین دارای آزمایشگاه مجهّز، کلاس های تمام هوشمند،سالن آمفی تئاتر، پارکینگ، کتابخانه و یکی از مجهّزترین سایت های رایانه ای با ۱۵ رایانه ویژه دانش آموزان است. این پروژه با ۱۸ میلیارد ریال اعتبار ساختمانی و دو میلیارد ریال تجهیزات در دو طبقه احداث شده است. ۷۵ درصد اعتبار این پروژه با هزینه خیّر و ۲۵درصد آن از محل اعتبارات دولتی تأمین شده است.
کلنگ احداث ۵ طرح آموزشی در آران و بیدگل بر زمین خورد
وی همچنین با بیان اینکه در سفر یک روزه وزیر آموزش و پرورش به شهرستان آران و بیدگل، ۵ پروژه آموزشی و ورزشی خیّر ساز کلنگ زنی شد، تصریح کرد: آموزشگاه ۱۲ کلاسه «سجادی» در شهرک پردیسان آران و بیدگل یکی از بزرگترین پروژه هایی است که به دست وزیر آموزش و پرورش کلنگ زنی شد. این پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال توسط خیّر مدرسه ساز جواد سجادی احداث خواهد شد. همچنین سید محمد بطحایی کلنگ احداث چمن ورزشی مصتوعی و والیبال ساحلی «زنده یاد حسن اسماعیلیان» را به زمین زد. این پروژه با نیم میلیارد ریال اعتبار در کنار مجموعه ورزشی اسماعیلیان به عنوان بزرگترین پروژه ورزشی آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل احداث می شود. یکی دیگر از پروژه هایی که در سفر یک روزه وزیر آموزش و پرورش به شهرستان آران و بیدگل کلنگ زنی شد، آموزشگاه «شهید حلاجی» است. این آموزشگاه با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال با ۶ کلاس درس در شهرک بهارستان احداث می شود. کلنگ زنی مدرسه «بانو کوزه گر» از دیگر پروژه هایی است که عملیات اجرایی آن همزمان با حضور وزیر آموزش و پرورش در آران و بیدگل آغاز شد. این پروژه با نیّت خیر مادر شهید شمس الدین در فاز چهار مسعودآباد جنب سالن ورزشی سپاه احداث می شود. این بانوی اسوه صبر و ایثار، با فروش ملک مسکونی خود، اقدام به احداث این مدرسه برای استفاده دانش آموزان آینده ساز می کند. پنجمین پروژه ای که با حضور وزیر آموزش و پرورش کلنگ زنی شد، احداث پروژه آموزشی توسط هیئت امنای «صندوق قرض الحسنه باب الحوایج(ع)» در شهر نوش آباد است. این صندوق از محل سود وام های قرض الحسنه خود اقدام به مدرسه سازی کرده است. در قالب این پروژه، مدرسه ای ۶ کلاسه با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال در شهر نوش آباد احداث خواهد شد.
وی مدرسه خالقی را تنها طرح نیمه تمام آموزش و پرورش آران و بیدگل ذکر کرد که در حال حاضر عملیات تکمیل آن در حال انجام است و به فضل الهی تا سال مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: از مهر ۹۶ تا مهر ۹۷، ۱۷ پروژه عمرانی اداره آموزش و پرورش آران و بیدگل به بهره برداری رسیده است که اگر در این سه سال، پشت میز می نشستیم، یک پروژه عمرانی شهرستان نیز تکمیل نمی شد.


محمد معدندار با اشاره به اینکه سال گذشته به جز اعتبارات تملک دارایی، ۴ میلیارد تومان اعتبار از سوی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل جذب شده است، تصریح کرد: همچنین با تلاش های صورت گرفته در سالهای اخیر بودجه تملک دارایی آموزش و پرورش شهرستان از سالی ۷۰۰ میلیون تومان به بالای دو میلیارد تومان رسیده است.
وی نرخ سرانه ورزشی کشور را ۲۰ سانتیمتر ذکر کرد و گفت: این نرخ در حال حاضر در آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل ۷۶ سانتیمتر مربع است و رتبه نخست سرانه فضای ورزشی در سطح استان اصفهان متعلق به شهرستان آران و بیدگل است. معدندار با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ مدرسه دو شیفته در شهرستان آران و بیدگل فعال است، گفت: در منطقه جنوبی شهر آران و بیدگل کمبود فضای آموزشی داریم اما زمینی وجود ندارد که بتوان برای فضای آموزشی اختصاص داد. البته در این زمینه با شهرداری در حال مذاکره هستیم و امیدواریم با اختصاص زمین این مشکل برطرف شود.
وی سال ۱۴۰۰ را بحرانی ترین سال نیروی انسانی آموزش و پرورش پیش بینی کرد و گفت: در این سال حدود ۴۰۰ هزار نیروی این نهاد بازنشست می شوند. امسال نیز ۱۰۰ نیروی آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل بازنشست می شوند. از نظر نیروی انسانی در حوزه آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه دچار بحران هستیم و در حال حاضر نیز حدود ۱۰۰ نیروی خرید خدمات کار در آموزش و پرورش آران و بیدگل داریم.
وی همچنین به وضعیت قبولی دانش آموزان این شهرستان در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: میزان قبولی دانش آموزان این شهرستان در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ بالای ۸۰ درصد بوده است که ۷۵ درصد از این قبولی ها در دانشگاه های دولتی و روزانه بوده است. همچنین در سال ۹۶و۹۷ نسبت به سال ۹۵ شاهد افزایش ۵۷ درصدی قبولی های کنکور در رشته های برتر در رشته علوم تجربی بوده ایم که عمده پیشرفت در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی صورت گرفته است. سال ۹۷ نسبت به سال ۹۵ و ۹۶شاهد افزایش ۷۶ درصدی قبولی های کنکور در رشته های برتر در رشته ریاضی بوده ایم . همچنین در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۵ و ۹۶شاهد رتبه های برتر کنکور در رشته علوم انسانی بوده ایم که در رشته های مطرح خصوصاً دبیری مشغول به تحصیل می باشند.
معدندار اضافه کرد: در حال حاضر دو هنرستان مستقل دخترانه و سه هنرستان مستقل پسرانه در شهر فعال است و همچنین پنج هنرستان ضمیمه نیز در توابع شهرستان آران و بیدگل فعالیت می کند.
وی گفت: در سالهای اخیر با جذب بودجه ۱۰۰ میلیون تومانی از منابع استانیف منطقه و کشوری، هنرستان های فنی و حرفه ای این شهرستان تجهیز شده است و میزان جذب هنرجو ۱۰ درصد افزایش یافته است. در سال تحصیلی جاری، ۱۰۶۶ دانش آموز در هنرستان های این شهرستان مشغول به تحصیل هستند. وی به اعطای وام ضروری به فرهنگیان این شهرستان اشاره کرد و گفت: این وام در سال ۹۴ به مبلغ ۵۵ میلیون ریال بود که با تلاش های صورت گرفته، میزان آن به ۱۲۰ میلیون ریال افزایش یافته و سالانه ۳۰۰ فقره وام به فرهنگیان این شهرستان اعطا می شود.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل برگزاری مجمع عمومی شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان، راه اندازی تالار و رستوران فرهنگیان، پیگیری جهت تخصیص اعتبار برای راه اندازی مجدد خانه معلم و تعمیر و تجهیز مهمانسرای فرهنگیان را از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای خدمات دهی بهتر به فرهنگیان در این شهرستان ذکر کرد. وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته میزان حضور دانش آموزان این شهرستان در طرح جابر از ۲۰ درصد به ۹۶ درصد افزایش داشته است، اجرای برنامه بازدید توانمند ساز از ۳۶ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش یافته، میزان برگزاری جلسات کارگاهی از ۱۸۶۰ نفر ساعت به ۶۷۳۶ نفر ساعت افزایش یافته، توسعه مراکز پیش دبستانی از ۴۰ درصد به ۶۴ درصد رسیده است، اجرای طرح توسعه مدیریت آموزشگاهی تز ۱۵ درصد به ۹۰ درصد رسیده، میزان شرکت معلمان در برنامه های علمی و مهارتی از ۱۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته و اجرای طرح های پژوهشی توسط همکاران از ۵ درصد به ۸۸ درصد رسیده است.
محمد معدندار اظهار داشت: دبیران و دانش آموزان شهرستان آران و بیدگل در سالهای تحصیلی ۹۳ تا ۹۶ در مسابقات مختلف کشوری و استانی حائز ۷۵ عنوان برتر شده اند. وی تصریح کرد: در سه سال اخیر کسب رتبه های برتر در طرح پرسش مهر در شهرستان آران و بیدگل رشد ۵۰۰ درصدی داشته و همچنین کسب چهار رتبه اول تا چهارم کشوری پرسش مهر، کسب رتبه اول کشوری سرود همگانی پرسش مهر و رشد ۳۰۰ درصدی حضور و ثبت نام دانش آموزان و فرهنگیان در طرح پرسش مهر از دیگر افتخارات کسب شده در این زمینه است.
لزوم اهتمام مسؤولان برای تأمین زیرساخت تأسیس دانشگاه فرهنگیان در آران و بیدگل
رئیس اداره آموزش و پرورش آران و بیدگل گفت: تأسیس دانشگاه فرهنگیان در این شهرستان مستلزم تأمین زیرساخت های لازم برای این دانشگاه است و این مسأله اهتمام ویژه مسؤولان شهرستان را می طلبد.
محمد معدندار درخصوص پیگیری های صورت گرفته در زمینه تأسیس دانشگاه فرهنگیان، تاسیس این دانشگاه را در شهرستان آران و بیدگل ضرورتی اجتناب ناپذیر و از اولویت های اصلی و محوری حوزه آموزش وپرورش شمال استان اصفهان دانست و تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان در شهرستان کاشان در حوزه دانشجویان خواهر فعالیت می کند لذا تاسیس یک واحد دانشگاهی فرهنگیان ویژه برادران در آران و بیدگل ظرفیت خوبی را در این حوزه ایجاد می کند.


معدندار در ادامه با اشاره به نقش مهم دانشگاه فرهنگیان در ارتقای مهارت و دانش فرهنگیان گفت: در بازه زمانی بین سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ حدود ۵۰ درصد همکاران فرهنگی بازنشسته می شوند؛ در حالی که در سال تعداد محدودی نیروی جدید به آموزش و پرورش اضافه می شود؛ در نتیجه تا آن زمان باید دانشگاه فرهنگیان تقویت شود و اگر در این روزنه و فضایی که اکنون باز شده نتوانیم مقدمات لازم را فراهم کنیم و مجوز تاسیس دانشگاه را بگیریم، دیگر به این مهم دست نخواهیم یافت. دبیر شورای آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل، وجود دانشگاه را برای یک شهر برند خواند و افزود: اگرچه متولی دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش نیست، اما ما تلاش می کنیم همانطور که به سایر دانشگاه ها همچون پیام نور نوش آباد، خدمات ارائه می کنیم تمام امکانات و زیرساخت های لازم را برای راه اندازی این دانشگاه و حل مشکل زیرساختی آن بسیج کنیم تا مقدمات و مجوز تاسیس دانشگاه فرهنگیان در این شهرستان صادر شود.
محمد معدندار با اشاره به لزوم تمهید مقدمات تاسیس دانشگاه فرهنگیان، از آمادگی برای رفع موانع زیرساختی آن خبر داد و افزود: در این راستا در ماه های اخیر دو آموزشگاه برای استقرار دانشگاه به مرکز پیشنهاد شد که مورد موافقت کارشناسان دانشگاه قرار نگرفت، اما محل یک ساختمان دولتی بدون استفاده در شهرستان تایید شده است ولی با توجه به اینکه در اختیار یکی از نهادهای آموزشی است باید این مشکل با درایت مسؤولان منطقه حل شود. در این زمینه تلاش های شایسته تقدیری از سوی دکتر ساداتی نژاد، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی انجام شده و در حال انجام است.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل گفت: در سال های اخیر از پل ارتباطی که از طریق دکتر سید جواد ساداتی نژاد نماینده مردم منطقه و عضو کمیسیون آموزش مجلس با مسؤولان کشوری ایجاد شده، توانسته ایم فعالیت های عمرانی خوبی در حوزه آموزش و پرورش داشته باشیم و تغییر و تحول جدی در فضای آموزشی شهرستان ایجاد کنیم. معدندار افزود: امیدواریم با پیگیری‌های مناسب و با حمایت های امام جمعه، نماینده مردم و فرماندار شهرستان که حمایت و دیدگاه خوبی نسبت به مجموعه آموزش و پرورش دارند، در آینده نزدیک شاهد تاسیس دانشگاه فرهنگیان در این شهرستان باشیم.
وی، آران و بیدگل را قطب مستعد دانش آموزی و فرهنگی دانست و گفت: با وجود اساتید مجرب و توانمند کشوری در حوزه علوم انسانی در منطقه شمال استان اصفهان و با بهره گیری از دانش علمی اعضای هیات علمی دانشگاه های منطقه، مشکلی در این زمینه هم نخواهیم داشت. وی در پایان از همراهی و همدلی تمام مسئولان شهرستان بویژه امام جمعه، نماینده مردم در مجلس و فرماندار محترم آران و بیدگل، ائمه جمعه و جماعات شهرها و روستاهای تابعه شهرستان، فرهنگیان و معلمان آموزش و پرورش، دانش آموزران و اولیای دانش آموزان و مردم شهرستان آران و بیدگل در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش تشکر و قدردانی کرد.

اخبار ویژه شهرستان آران و بیدگل را در سایت خبرگزاری نسل فردای آران و بیدگل دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا