اخبار آران و بیدگل

طبخ ۲۵ هزار قرص«نان عباسعلی» ویژه اربعین حسینی در آران و بیدگل

♦️مسئول موکب «سیزده ساله کربلا» از طبخ بیش از ۲۵ هزار قرص «نان سنتی عباسعلی» همزمان با اربعین حسینی و پذیرایی از جاماندگان اربعین با این نان سنتی در آران و بیدگل خبر داد.

♦️«ابراهیم عباسیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: در آستانه اربعین حسینی، موکب سیزده ساله کربلا از اول مهر ماه به مدت ۵ روز از ساعت ۱۸ تا ۲۲با طبخ نان سنتی «عباسعلی»  در مرکز هیئت قاسم بن الحسن(ع) بلوار واصف از جاماندگان زیارت اربعین در آران و بیدگل پذیرایی می کند.

♦️مسؤول موکب «سیزده ساله کربلا» آران و بیدگل افزود: این موکب، طی دو سال گذشته یک هفته قبل از اربعین حسینی فعال شده و تا سه روز پس از اربعین در مسیر زوار در مهران بیش از ۱۰۰ هزار قرص نان عباسعلی طبخ می کرد، اما امسال با توجه به شرایط کرونایی و بسته شدن مرزهای زمینی به عراق، تصمیم گرفت نذر خود را برای جاماندگان اربعین در آران و بیدگل ادا کند.

♦️عباسیان افزود: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم آرد برای پخت این نان تهیه شده است و پیش بینی می شود طی ۵ روز، بیش از ۲۵ هزار قرص نان عباسعلی با هزینه ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال با کمک خیرین طبخ و با بسته بندی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بین مردم توزیع شود.

♦️مسؤول موکب «سیزده ساله کربلا» آران و بیدگل بیان داشت: نان عباسعلی که مختص شهرستان آران و بیدگل است از ۱۴ ماده مغذّی شامل آرد، شکر، کنجد، سیاه دانه، زعفران، زرد چوبه، زنجبیل، روغن و… تشکیل شده است.

♦️عباسیان افزود: یک قرص نان شیرین عباسعلی به دلیل مواد ترکیبی، انرژی و کالری و ماندگاری بالای آن یک وعده غذایی کامل و بهترین و سالم ترین غذا برای مسافرین و زائرین است. پخت این نان در تمام ایام سال و کیفیت مطلوب آن موجب شده که به عنوان مهم ترین سوغات شهرستان آران و بیدگل محسوب شود.

♦️آیین پخت نان سنتی عباسعلی از جمله آیین های سنتی مذهبی ویژه ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) است و این نان ویژه شهرستان آران و بیدگل بوده و غالبا به صورت نذری طبخ می شود. این آیین در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به شماره ۱۲۰۰ در فهرست آثار معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

اخبار ویژه شهرستان آران و بیدگل را در سایت خبرگزاری نسل فردای آران و بیدگل دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا